Thursday, October 29, 2009

Sesungguhnya Allah Pemberi Hidayah

Assalamualaikum...Sabah merupakan sebuah negeri yang mempunyai kepadatan penduduk yang tidak padat (hheehe,cari dlm goggle k)..Orang Melayu memang susah nk cr di sabah dan mereka sendiri tak nak mengakui diri mereka sbg orang Melayu..so apa ada pd Melayu...Situasi di Sabah amat berbeza seperti di semenajung,perbezaanya adlah kebanyakkanya penduduk disna kurang mngamalkan ajaran Islam scra kseluruhnya,INGAT!!BUKAN SEMUA TAU,Islam agak lambat berkembang di daerah-daerah yang kebnyakknya di diami olh org bukn Islam,seperti Kota Kinabalu,Keningau dan bbrapa daerah2 lain.semasa saya bersekolah,aktiviti couple antra Islam dan yg bukn Islam dipandang perkara biasa,ye sy fham merk semua nii remaja2 yg ingin merasa cinta monyet,namun sy risau perkara biasa yang mrk lakukn ktika muda akn mnjadi lumrah ktika dewasa kelak..

Populasi penduduk pula,adalh majoriti org bukn Islam dan jika kita melalui jalan dr KK-Tawau (tmpt k.Azma),spnjng 10 jam prjalann itu,deretan gereja pelbagai mazhab anda akn jmpe,pelbgai rupe bntuk salib dan patung Jesus Christ yang akn kelihatan,dan juga papan tanda arak yang bersepah2 di bahu jalan.Siapakah yang ingin kita persalahkan tentang perkara ini.Agama Kristian telah dianuti oleh golongan2 yang pd mulanya tidak mempunyai agama,sedih hati saya melihat perkembangan agama Kristian di negeri ini.saya juga kadang-kadang sedih melihat ustaz dan ustazah yang memohon pulang ke semenanjung atas sebab tidak tahan berjauhan dengan keluarga.Ini adalah masalh umat Islam yang harus kita sama-sama bantu.


Seorang sahabat sya bernama Tarance yng merupkn Exco Hak d PMFST,beliau yang merupakn penganut agama Kristian dan berasal dari Ranau Sabah,sebuah kwsn gunung ganang yang sgt cntik dgn berlatar belkangkan Gng Kinabalu,die sngt baik hati dan baru2 ni sy dan kwn2 melawat Tarance dhospital akibat demam denggi...Tarance merupakn salah seorang kenalan yang beragama Kristian yang sy ada selain kwn2 sekolah dan  di matrik Labuan,apa yang sy harapkan adalh sahabat2 berlainan agama ni dapat melihat keindahan Islam tak kira dr sudut mana sekalipun.Semoga Allah memberi hidayah dan membuka hati mereka2 ini untuk menerima Islam,namun tugas kita dalam mnyampaikan Islam tidk hnya mngahrapkn pd doa semata-mata,usahalah sehabis baik untuk lebih ramai kwn2 kita memeluk agama Islam..




akhir kata dari saya..saya sangat sukakn negeri sabah,dan tak kisahlah kalo org lain nk ckp p skola nek sampan ke,dok dlm gua ke (menaip dlm keadaa geram,grrrrrrrr),namun kehidupan tenang dan keindahan alam ciptaan Allah dan makanan laut yng segar2,besar2, murah2 dan mutiara2 di Sabah takkan ada di Semenanjung (hehehe)...seni2 alam nii mmg i like it,saya sgt harap ayah sy takkan ditukarkan ke negeri lain lepas niih...dan sy nk balik Sabah kalo bleh skarang juga.

Wassalam..

7 comments:

~SZI~ said...

yea, sy pon tringin sgt2 nak p sabah...
ske tgk pantai...msuk utan..udara segar...besttttt...^_^

Siti SArah Ahmad Rusli said...

kalau awak nk pi pantai,akak tak kisah temankan..kalo nk msuk hutan,awk msuk sendiri ye..akak tunggu kat luar

~SZI~ said...

hehe.. jom naik gunung kinabalu ..nak??

Siti SArah Ahmad Rusli said...

akak dah naik ahh gung kinabalu...gng kalimanjaro lg blum...de beran??

~SZI~ said...

wow best2... bile ek nak p??

kawan Zu said...

Aik? sejak biler szi suka pnjt gunug nih? bukit kt kmph pun x tentu sanggup dipnjtkan.
Neway, sy budak bawu belarjar. Like this blog! AAHA!!

Siti SArah Ahmad Rusli said...

thanks kwn zu atas lawatan...nk nek gng kinblu ni kne brsedia sbuln awl,brsedia duit,fizikal,mental dan sbgainya...slmt mncuba