Saturday, January 15, 2011

Kembali berjumpa sahabat surau Al-Irfan Kolej Matrikulasi Labuan

k.azma x matang,yg lain ok



Alhamdulillah saya panjatkan kehadrat Allah S.A.W kerana memberi saya kesempatan sekali lagi mengjoinkan diri ke satu program yang saya tunggu2 selama ini.Perjumpaan semula dengan geng2 Sabah yg sangat saya rindui.Bahasa mereka,budi pekerti,ke"sweet"an dan sebagainya.Apa yang digariskan pada perjumpaan pada sesi kali ini banyak menggariskan keperluan kita berdakwah lagi2 dibumi Sabah dan isu murtad yang majoritinya adalah rakyat Sabah.Sedih,cuak dan terkejut mendengar realiti masalah2 murtad ini dan saya seru untuk kita yang beragama Islam untuk tidak menyalahkan golongan pendakwah dari agama lain kerana mengikut kajian seorang penceramah yg dijemput dan  juga merupakan seorang muallaf menceritakan bahawa banyak masalah birokrasi tatkala seseorang itu memeluk agama Islam dan golongan ini kembali murtad apabila agama Islam itu sepatutnya menjadi agama rahmat seakan2 memberi bala kepada mereka atas sikap orang Islam itu sendiri.Macamne??pandai2lah kita fikir macamna orang Islam yang sepatututnya membuat tugasan seperti yang diajar oleh Islam mengetepikan ajaran itu lantas menjadi fitnah kembali kepada agama yang indah ini.

Buat pertama kalinya dalam hidup saya,saya menjejakkan kaki masuk kedalam sebuah gereja dikawasan sentul.Disana kami 10 orang semuanya pergi menemui paderi yang bertugas dan kebetulan ada seorang paderi rakyat Malaysia.Ini kerana agak suspen jika paderi yang berbangsa farnce itu yang akan kami temubual..masak aku nak faham.Apabila masuk ke kawasan gereja itu,semua mata pengguna jalan raya memandang pelik kepada kami,fuuuhhhh...masalah jugak,tap niat kami hanyalah ingin menemui bual seorang yang ahli dalam agama Kristhian dan ia merupakan salah satu medan dakwah yang terbaik dari kita kerana ia telah pun merobohkan benteng ketakutan untuk kita lebih terbuka berdiskusi mengenai perbezaan agama ini.Apa yang penting adalah hormati mereka dan jangan sesekali memulakan provokasi.Itu lah yang sering diingatkan oleh ketua pengarah,jangan provok dulu ye..melainkan sudah diporovok pandai2lah menggunakan kebijaksanaan masing2.group kami ke gereja,satu lagi group pergi ke kuil Buddha.

Malamnya merupakan satu sesi tazkirah yang disampaikan oleh abang pe ntah nama die,saya lupa.Merupakan seorang muallaf dari Pitas.Apa yang saya ingin kongsikan disini adalah,penceramah itu sangat lawak kerana bila die buat orang gelak muke die selamba je...tension saya tengok keselambaan muke brader ni...eeeiii geram.
Saya amat berharap dapat merialisasikan impian saya untuk menetap lama di Sabah walupun mak ayah saya sudah di Teluk Intan,Saya merancang dan berdoa dan sudah semestinya Allah lah yang menentukan segala-galanya.Sudah berdoa,kot2 dibuka ruang untuk merialisaikan doa itu...jangan tunggu lama2 rebutlah.Insyallah dengan penuh takzim,saya ingin kesana semulaaaaaa............



Surau Al-Irfan Kolej Matrikulasi Labuan
Wassalam.

3 comments:

Anonymous said...

salam..bestnye sawwah..ko masuk gereja ke??citer kao tak penuh la..citer la panjang cikit bah

Anonymous said...

naa kawin dgn sabah ba jgk

Siti SArah Ahmad Rusli said...

akk:tadew nantok cangat..tgk aah kalo wajin nntew quew tambah citew k,cengal.

k.azma bah ni kan:enda smestinya...kerja dsna pun blh tinggal sna bah,kawen jak ko ni hahaha