Thursday, May 10, 2012

Banyak yang saya suka.. (Part 1)

Assalamualaikum...
 
Hai,lama rasanya tidak mengupdate blog..xpe lah eh.Saya teringin nak kongsi apa sebenarnya yang saya teringin dan suka nak buat tatkala Allah masih memberi saya peluang untuk hidup dimuka bumi Allah ini.Pertama sekali,anggaplah tulisan saya kali ini sebagai satu pencetus semangat untuk lebih bijak menyusun agenda hidup supaya ia selaras dengan agenda2x yang pernah saya pelajari,diajari 3 - 4 tahun kebelakangan ini.Sahabat saya pernah bagitau,kalau kita nak jadikan impian kita itu satu kenyataan,why not sharekan apa yang kita nak dengan orang yang kita nak bagitau dan yang baik dengan kita.Mungkin mak atau ayah,abg,akk adiak2x kite n kawan2x..

Perkara yang benar2x saya suka adalah menjadi aktivis.Aktivis agama,aktivis alam sekitar,aktivis rakyat tertindas dan macam-macam lagi perkara yang berkaitan dengan menjadikan sesuatu kepada yang lebih baik atau maintainkan kebaikanya.Saya harap sangat untuk kita sama-sama kurangkan sifat melabel,menghukum tiada bukti dan hujah.Sayia rasa dengan dunia yang serba moden ini,pelbagai jenis sumber maklumat yang boleh dicari tunggu rajin dengan tidak je.Cara bantahan,protes,memberi pandangan dan lain2x akan kelihatan kreatif jika sifat aktivisme membrainstorm dan memeikirkan untuk melakukan sesuatu dan terjemahkanya kepada rakyat marhean dalam bentuk yang mudah difahami.Mengapa melakukan ini?mengapa bersusah payah?duduk dahaja dirumah masak nasi adalah satu bentuk arahan yang tiada intipati.Jika mengarahkan untuk duduk dirumah,mengapa menyusahkan diri mengapa pada hal-hal yang tertentu sahaja dan bilamana ia melibatkan sesuatu bentuk protes.So,x adil lah.

Jika melihat mengenai minat ini,mungkin ramai yang akan memandang sinis lagi2x bila pemikiran rakyat Malaysia masih takut2x untuk menyatakan perkara yang benar.Ya memang benar tapi ia amat pahit sepahit hempedu.Apa yang saya boleh lakukan adalah terus berusaha dan mencari ilmu yang banyak mengenai minat yang amat saya suka ini.Keluar dan turun ke masyarakat menjadi agen penerang harus mempunyai ilmu dan skill yang menarik.Proses Taribiyah aktivisme ini tidak akan dapat sesenag2xnye dalam buku2x or google2x tapi ia boleh didapati melalui pengalaman dan berapa jam kreadit kita pernah terlibat mukin start sket2x dan Insyallah nanti lama2x boleh menjadi kepada perancang agenda.Nampak cool tapi seriusly nak start dan mula untuk istiqamah adalah 2 perkara yang amat susah untuk dibuat.


Semoga saya dapat memenuhi impian kesukaan saya ini dan harap2xnya ia jalan terbaik yang diberi Allah untuk saya lalui..nyway,tq for reading ^_^..Salam

Jalan itu masih jauh



No comments: