Wednesday, February 17, 2010

Unit Baitul Muslim (UBM) Kampus

Assalamualikum..

Tajuk UBM dengan saya memang agak ego untuk saya menulisnya,tapi atas kesedaran sivik yang tinggi saya disini ingin memberi komen yang mungkin agak sedap dan ada yang tak sedap untuk dibaca.Justeru saya memohon maaf awal2 jika ada perkataan yang agak tak best ok.

Perbincangan saya dengan akak-akak muslimat yang mungkin ada antara mereka lg setengah sem atau dah habis belajar dah pun kebanyakkannya meluahkan nada kecewa bila ditanya mengenai UBM kampus.Ramai yang mengatakan muslimin kampus lebih suka UBM dengan muslimat yang bukan dari kampus yang sama.Pemasalahan ramai muslimat yang masih belum mendirikan rumahtangga walaupun sudah habis study d UKM ini mungkin terjadi apabila muslimat itu sendiri sukar untuk mempercayai muslimin lain yang tidak bergerak kerja bersama sewaktu d kampus.Saya disini bukanlah ingin menguar-uarkan supaya wujud masalah hati antara muslimin dengan muslimat selepas ini,tap saya lebih cenderung untuk memahamkan pengerak di kampus iaitu muslimat selalunya tidak suka untuk 'melihat' seseorang yang bakal menjadi suami mereka adalah dari kalangan yang mereka tidak dikenali dan agak susah untuk memulakannya.Jadi siapa  yang mereka  kenal?tidak lain hanya lah muslimin di kampus masing-masing..

Ya memang mudah untuk mencari yang baik,tap susah untuk mencari yang faham.Katakan jika seseorang muslimat itu mendirikan rumah tangga dengan seseorang yang bukan pengerak,tidak kisahlah kampus atau d luar,secara logik nye laah adakah seorang suami yang tidak memahami akan membenarkan isterinya keluar pegi meeting kawasan atau sebagainya sampai larut malam,join demo,buat usrah di rumah dan banyak lagi jika si suami tidak memahami keperluan yang perlu di lakukan oleh muslimat yang merupakan pengerak kampus pada waktu dulu.Maka bagi saya, gerak kerja yang dipelajari di kampus akan terhenti dan juga mungkin sukar untuk membantu adik2 yang dalam menyambung perjuangan di UKM nnti.

Hal ini bukanlah masalah bagi muslimin kerana dengan siapapun mereka mendirikan rumahtangga mereka adalah ketua keluarga,mereka berhak untuk menghalang atau mebiarkan..Mungkin faktor sudah kerap berjumpa muslimat kampus sendiri menyebabkan tiada 'feel' utk ber UBM dengan sahabat sekampus,dan title bersahabat itu akan kekal bersahabat sampailah muslimat itu tak kawen2....jadi bagi saya sikap 'sell fish' harus dibuang oleh semua penggerak tidak kiralah muslimin atau muslimat dan khususnya muslimin.

Sistem UBM bagi saya memang langsung tiada masalah,mungkin hanya penambahbaikannya boleh dilaksanakan seperti orang yang menguruskanya adalah alumni yang sudah berkhawin dan mungkin lebih elok suami isteri itu adalah penggerak dan mungkin bukan dr suami isteri tap alumni yang sudah berkhawin dan merupakan penggerak pada waktu dulu.huh!penat takde noktah...

Saya sedar,saya bukanlah sesiapa untuk memaksa kerana saya faham ini adalah hal mengenai hati dan perasaan yang sangat sukar untuk di settlekan..tap bagi saya kalau semua dah faham tujuan UBM itu,percayalah perluasan dakwah melalui 'BULAN' akan dapat kita perluaskan di bumi UKM dengan membantu adik2 selepas ini ...justeru saya amat berharap untuk kita sama-sama berlapang dada dan jangan ada yang perli2 saya cakap saya ni jiwang ke apa..sebab saya ni mmg jiwang.hahaha..tapi  tolong ah sy tengah serius niih..

Akhir kata dari saya

MAJULAH UBM UNTUK 'BULAN PUTIH'...^ - ^

25 comments:

Anonymous said...

MANTAP!! haha...homework dah siap lom...adehh

Noor Aisyah binti Zainuddin said...

Macamni dikatakan ahli gerakan..memikirkan masalah dan mencari solusi...bagus2

Siti SArah Ahmad Rusli said...

Anonymous...homework PPO kne tmbah lg,nk bsuh bju dobi tutp,byk sgt homework aah..adeh adeh

k.aisyah...mr sma2 kita fikirkan

Anonymous said...

wah jiwang berkarat....

Siti SArah Ahmad Rusli said...

pakailah cat anti karat..sistem koloid nya yang baik dan takkan berkarat sampai bile2..huhuhu

Khairul Aiman Sahrom said...

andai ku mampu akan ku kahwini semua muslimat2 di ukm ini..namun apakan daya..ku masih belum bersedia..

Siti SArah Ahmad Rusli said...

ko dah kenape man??

Noor Aisyah binti Zainuddin said...

Aiman dah tak betul sikit...biasala orang dah ada..hahhaha.jgn marah along

tasneem said...

pergghhh sarah! mabeles! xsyangke adikku ni kritis pemikiran smpi ke bab ubm.

mmg xdpt dinafikn, berlaku lambakan muslimat yg xkawen2 lepas grad.

tanak komen byk, cume ttg sistem ubm tuh je. sokong 999% spy ubm diuruskn oleh org yg da berkahwin. sbb klu yg handle pun bujang, apetah lg se-batch upta jgk, kurg skit thp keyakinan org nk berubm. huhu...

lg 1, sme org, sila la cuci minda.... luaskn skop klu nk berbincang ttg ubm. biar serius, jgn semata2 bergosip, sibuk nk tau hal org lain, dn terlalu memikirkn keseronokan beruma tangga.

i'm not against ubm or marriage, tp, kte kn ahli gerakan. kene kritis skit cara berfikir. bkn mcm org2 biasa yg lain tu. huhuhu~

pesanan buat diri sy sndiri.

wallahua'lam.....

Siti SArah Ahmad Rusli said...

............................. ... ...
... ... ... ... ... ... ... ... .„--~--„
... ... ... ... ... ... ... ../:.:.:.:.:.|
... ... ... ... ... ... ... .|;.;.;.;.;.;/...
... ... ... ... ._„„„„„„„_.);.;.;.;.;.|
... ... ... „-":.:.:.:.:.:."~-„;.;.;.;|
... ... .. (_„„„„„„---„„_:.:.:);.;.;.."„
... ... „-":.:.:.:.:.:.:.:""-„/;.;.;.;.;."„
... .. (:.___„„„„„„„„„___);.;.;.;.;.;.;.|
... .. /"":.:.:.:.:.:.:.:¯""\;.;.;.;.;.;.„"
... . \:.__„„„„„„„„„„„„„„__/;;;;;;;;;;;/\
... .. \.:.:.:.:.:.:.:.:.:.:.);;;;;;;;;;/:::\
... ... . \„„„„---~~~;;;;;;;;;;;;;„":::::::\
... ... ... . """~~--„„„„„„„„„„„-"::::::::::::\
... ... ... ... ... ... \:::::::::::::::::::::::::

Aida said...

terbaikk la sarah~

Khairul Aiman Sahrom said...

diharap tiada ayat2 y bisa menimbulkan kontrovesi...sampai mase taula nanti..

Noor Aisyah binti Zainuddin said...

sori2 aiman,tarik balik kata-kata...

Anonymous said...

erk..!!??tiada kate2.tapi klu mmg org tu xnk berUBM lagi xpe kan..mgkin da ade yg ade perancangan untuk bekerja dulu, bantu keluarga pulak bru bersedia utk berumah tangga..Jodoh di tangan Allah~

Khairul Aiman Sahrom said...

yup..sokong no name kt atas..

Siti SArah Ahmad Rusli said...

No problem Anonymous..its in your hand

Anonymous said...

boleh x saya nak cakap jodoh pertemuan di tangan Tuhan, jadi kalau dah jodoh dia dengan orang dngan ahli kampus luar nak buat mcm mna? Kita x mampu nak halang..Lagi satu, adakah anda wahai sahabatku sarah yakin UBM tu dikendalikan oleh org bujang? Saya rasa org bujang tu pun mesti x nak kalau dia yang kena handle UBM tu. Cba saudari fkir, mungkin jga org bujang yang sarah kata uruskan UBM tu sebenarnya adalah PIC untuk UBM. Saya rasa Sarah kena try kaji.Bukan nak membangkang tau, tapi nak dedahkan kebenaran..:D

Siti SArah Ahmad Rusli said...

terimaksih awak...hmm...mungkin saya statekn sgt UKM tuuh mmbuatkn ramai yg terasa... byk kampus kat Malaysia niih,kalo UKM sy sndiri tak pastilah awak dan bg sy itu cadangan sje..n jodoh prtemuan mmg d tangan Allah..dan lg satu sy nk terangkan entry UBM kampus ini sebenarnya bukanlah kpd sesiapa yg sudah mmpunyai pilihanhati,jodoh atau apa2 yg berkenan..niat penulisan sy ini adalah utk mmberitahu kpd yg tak tahu walaupun sy tahu entry mnyebabkan ramai yg tak suke... dan utk sma2 kita muhasabah balik,sy ucapkan Tahniah kpd yg sudah ada..yg belum?????'ayat nabil'....

Khairul Aiman Sahrom said...

yang belum jangan risau...manusia telah diciptakan untuk berpasangan..namun waktu & pasangan sahaja yang berbeza..ada yang cepat n ada yang kurang cepat...bersabarlah walau dirimu di'reject' banyak kali sebagaimana yang dialami Khairul Azam dalam KCB 2...pasti ada jodoh yang sesuai buat kita..insya-Allah.

Siti SArah Ahmad Rusli said...

KCB masih sbuah filem..hidup mrk buknlah dlm filem..filem pnuh khayalan bg yg brkhayal...dan filem yg trbaik adlah hidup sndiri,hadapi realiti walau itu pahit..n aku tak tau nk goreng pe lg dah...

Khairul Aiman Sahrom said...

filem juga digarap dari situasi nyata..bukan khayalan semata2...dalam filem KCB ini ia bukan menggambarkan khayalan, sebalik contoh terbaik buat umat Islam kini dalam menghadapi alam percintaan remaja...its wat i see in it..tak mustahil untuk diadaptasi dalam realiti kehidupan..di mana ada kemahuan, disitu ada jalan..

Siti SArah Ahmad Rusli said...

yo laaah

Anonymous said...

pohon laluan. just 4 sharing..setiap dr kita ada pglmn antra laki-pmpn nie. esp yg aktif g/kja di kampus. mgkin ada yg dpt terima seadanya (esp pmpn) manakala ada yg ingin ambil angin luar (esp laki)...

tak boleh nak menyalahkan mana2 pihak, tapi rasanya baik kita muhasabah balik ; kalau ada yg lopong dan ada yg terlebihnya.. mgkin dlm asyik & semangat buat g/kerja, ada aib dan ada sumthg wrong somewhere yg kurang enak dilihat mata... mgkn ini yg buat 'saham' kita jatuh..

"sahabat kekal sahabat.." biasa laa laki... Ayatnya satu, tafsir sebenarnya sepuluh. Pmpn lak nak jelaskan sesuatu perkara dengan sepuluh malah berpuluh2 ayat... Tapi isunya tetap satu. Itulah pmpn. - xnak bias yer.. -

pengalaman senior2 di luar mmbuktikan berkahwin ssma penggerak pn bkn syarat utk kekal istqmh. bahkan itu skdr pra-syarat. utk kita tenang di teratak singgahsana sementelahan pulang dari penat bkerja. bak kata ust 'cinta' kita; Erti hidup pada memberi.. Tarbiyyah perlu dijalan. baik suami, baik isteri. usrah perlu digerakkan. g/kerja Islam perlu konsisten. jgn leka dibelai pasangan di hadapan televisyen aja.. ckup tahun tambah anak..aparaaa!

Buat muslimat, jgn menunggu, usahakan sesuatu. Sesungguhnya ALLAH tak melihat hasil yg kita dpt, tp ALLAH melihat apa yg kita usaha. atau sekurang2 amalkan doa "rabbana hablana... " tu.. Dan buat yg laki, penuhkan ilmu di dada tu dulu.. jgn ngada2 nak bini aja muslimah solehah, ko tu subuh pun pkul 6.30!

sekadar perkongsian pengalaman.

Siti SArah Ahmad Rusli said...

hehehehe..tinggi ayat awak niih,tap betullah tu

Muslihah Razali said...

Ohh..camtu rupanya..

ehh, hi akak ^^
suddenly I stumbled into your blog out of the blue. ^^

tak sangka UKM rupanya~

Emm..bila fikir balik, camna la nanti hidup kalau bukan dengan ahli ye?