Friday, April 15, 2011

Erti hidup dengan berkongsi part 1

Adakah anda sering digigit nyamuk?
Apakah perkara yang menganggu tidur anda?
Mengapa gigitan nyamuk memberikan perasaan gatal kepada kita?
Adakah anda tension dengan kejadian ini?

Sebelum apa2 hal saya berkongsi sedikit mengenai gigitan nyamuk..aceli sy baca ni daripada penulis  blog Indonesia,sy translate sket2 untuk mudah memahamkanye


MENGAPA GATAL SETELAH DIGIGIT NYAMUK?

Kenapa kulit kita berbintat dan terasa gatal setelah di gigit nyamuk?. Untuk tahu jawapannya, kita harus mengetahui bagaimana cara nyamuk dalam menggigit kulit manusia. Sebenarnya nyamuk menghisap darah bukan untuk memuaskan nafsu makanannya, mereka lebih selera menghisap madu, nektar dari bunga-bunga, dan juice. Hanya nyamuk betina saja yang menghisap darah, itupun diperlukan karana untuk bertelur mereka memerlukan banyak protein amino yang terdapat dalam darah.



Darah manusia mengandung sedikit asid amino, nyamuk lebih menyukai darah kerbau atau tikus, tapi kalau ada manusia yang jumlahnya lebih banyak, dan lebih mudah di “gigit”.

Thermal Nyamuk selalu dapat menemukan sasarannya dengan tepat karena mereka:-


















“melihat” dengan gerakan, panas tubuh, dan bau tubuh kita. Jadi di kegelapan kamar kita,walau kita menutup selimut seluruh tubuh kita, ujung kaki kita yang terkeluar, atau dengus nafas kita yang hangat, dapat memberi “tanda” bagi nyamuk tersebut bahawa disana ada sasaran yang siap diserang (kita tentu pernah melihat di film-film perang bagaimana seorang tentara mengintai musuhnya dengan “kacamata malam” yang menggunakan “panas” untuk melihat)

Sewaktu nyamuk hinggap di tubuh kita, dia menempelkan mulutnya yang mirip sedotan (disebut juga PROBOSIS, ingat ini hanya ada di nyamuk betina ya), lalu terdapat “pisau” yang merobek kulit kita kehadapan dan kebelakang, hingga menemukan urat darah, setelah itu baru darah yang ada di hisap. Oh ya dalam prosesnya, nyamuk juga mengeluarkan air liur yang dapat mencegah darah yang dia hisap membeku (karena kita tahu darah kita akan segera membeku jika terkena udara khan?)

Proses ini berlangsung cepat dan seolah-olah proses yang terjadi adalah nyamuk “menusuk” tubuh kita seperti halnya seorang doktor mnyuntikkan jarum suntik, padahal tidak begitu, nyamuk “membedah” kita seperti layaknya dokter bedah yang cepat dan betul.

Proses penggigitan belum selesai. Setalah nyamuk “kenyang” dia akan mencabut “sedotannya” dan terbang. Air liur yang tertinggal di kulit kita akan merangsang tubuh layaknya ada benda asing yang mengganggu, terjadilah proses yang dikenal dengan ALERGI, dan yang terjadi adalah berbintat dan gatal.

Nah kita sudah tau kan proses panjang dari seekor nyamuk yang kebetulan beruntung menggigit kita? Walaupun nyamuk itu “hanya” memerlukan darah kita untuk telur-telurnya, tapi hati-hati, nyamuk itu juga membawa ratusan virus dan parasit dalam tubuhnya dan moncongnya, yang akan masuk dalam tubuh kita sewaktu dia menghisap darah kita. Banyak penyakit yang ditularkan oleh nyamuk, yang tekenal antara lain MALARIA, DEMAM BERDARAH.

Jadi jangan pernah kasihan atau berbaik hati pada nyamuk, hindari diri kita dari gigitan nyamuk, jagalah lingkungan sekitar agar tidak menjadi sarang nyamuk.



Nah..itu sahajalah perkongsian saya kali ini,saya amat meminati nyamuk kerana saya suka lagi2 kalo dapat bunuh nyamuk yg masih berdarah2..HAHAHAHA (gelak jahat).Tapi saya bersyukur juga,kalau ada nyamuk2 manja yang tidak mendatangkan demam denggi menggigit saya waktu pagi.Ini kerana,ia secara tidak langsung boleh kejutkan saya solat subuh almaklumalah hidup sorang2 dalam kolej ni bangun pagi tu kena bermujahadah banyak.Kalau diikutkan memang nyamuk ni adalah makhluk Allah yang boleh mendatangkan banyak penyakit kerananya ia bersifat pembawa atau dalam sains nya di sebut "ustabakgedundemwaketum-tum"..kalo salah korang betulkan lah ye.Sedikit cerita mengenai tabiat,tabiat emak saya yang saya ikut adalah,kalau orang tidur emak akan perhatikan kalau2 ada nyamuk yang mengigit si pemangsa,dan dengan tapak tangan lembut mak itu mak akan menampar nyamuk sekali dengan pemangsa nyamuk dan pemangsa akan bangun.kalau saya yang ditampar bersama2 dengan nyamuk,i will say tq mom..huhuhu,sweet je tamparan itu walaupun terkejut kot tengah2 syok2 tido kene penampo,hahahaha..



Lastely,kalau ada yang tolong tamparkan nyamuk untuk kita,janganlah marah orang tu sebab die tak mahu korang gatal-gatal kena gigit sebab dia sayang kat korang  macam mak saya sayang saya laaaaahhhh ....(mata ke atas).Saya tulis ni sebab saya pernah kena tengking sebab tamparkan nyamuk kat dia n kotorkan baju dia kerana warna nyamuk huhuhu.. n ada juga yang say tq kat saya sbb saya tamparkan nyamuk masa dia tido.Dan seperti biasa lah,lain orang lain cara kita raikan sahaja kepelbagaian itu. kalau dah lebih2 bagi je sebijik penampo sampai die  diam .ish ish ish ganas2x..

3 comments:

Anonymous said...

hehehe..
ak suka tgk nyamuk gigit orang..tgk perut dia mengembung dgn darah..pastu tak bole terbang..pastu mati je kat situ..kekenyang..lgpon memang Allah jadikan serangga ni hidup dalam kitaran hidup yg pendek..dlam2 minggu..kalo panjang hayat mereka..ntah2 lagi besar,, berjuta2 lemen ada kat muka bumi ni..kan susa manusia nk hidup..jadi ada hikmah serangga ni hidup dan mati awal...Subhanallah..mesti ko tak tau kan citer ni..

Siti SArah Ahmad Rusli said...

Aku tau rama2 je sbb lagu die mcmni..huuhuuuhuuu"rama2 terbang merata,sungguh cantik aneka warna hisap madu d kelopak bunga hoi! tap sayang hidup xlama hanya Allah yang kekal jua"....tQftI

mrym89 said...

very useful article..Thanks sarah..:)