Monday, September 10, 2012

Kesian kepada TV3..


Saya nak tanya, sape tak pernah tahu TV3 ni apa??TV3 adalah satu stesen TV swasta yang kebanyakkanya ada terpancar secara jelas pada majoriti seluuuuuuuuruhh penduduk di Malaysia.

Sejak beberapa minggu lepas, TV3 dan TV arus perdana kerap memutarkan isu Ahli majlis Syura PAS iaitu Ustaz Nasa..pelbagai spekulasi timbul termasuklah di laman2x sesawang gambar ustaz nasa dan beberapa ahli dalam Ulama Muda UMNO kelihatan gumbira dalam satu pertemuan.Maka banyaklah komen2x sindiran dan macam-macam lagi.Saya?? x berminat lagi ketika itu, sebab perkara ini belum diputuskan. di majlis Syura dimana majlis itu saya yakin terdiri daripada orang-orang baik yang Insyallah mati dan hidup mereka demi Islam.Simple je pemikiran saya ini.

Hari yang ditunggu pun telah tiba, sebelum berlakunya Mesyuarat ahli majlis Syura PAS di Bangunan PAS di Jalan Raja Laut itu, pertama kali disiarkan wajah-wajah majlis ahli Syura yang belum lagi bermesyuarat di TV3..ulang kata TV3 der!!!mana korang nak cari?? Pada ketika itu, bagaikan benar2x TV3 menyiarkan temubual meminta komen mengenai mesyuarat yang bakal diadakan itu.yang paling rare..penceramah kesukaan saya sebab ustaz ini kelakar adalah Ustaz Tuan Ibrahim Tuan Man masuk TV3 siap ditulis jawatan beliau "Ketua Peneranagan Pas Pusat"..nak ulang?? x payahlah nak ulang sangat kan.

Malam itu juga, saya menunggu berita Nightline jam 12 malam di TV3, dan berita itu sangat sekejap dan tidak seperti berita jam 8 mlm tadi..Ustaz Nasa tidak dipecat.Oh NO!!!ini membuatkan TV3 xde berita untuk disensasikan seperti sensasinya berita Al-fadhil Ustaz Hassan Ali.Tertutupnya peluang untuk TV3 dan sekutunya melihat ahli PAS dan penyokong rasa senak perut dan mengalami tekanan darah tinggi tahap 4 bila terlihat berita2x seperti itu nanti.Menangislah mereka dengan rasa menyesal membuat liputan sebelum majlis Syura itu berlangsung, ia tidak seperti yang mereka rancang....

Dan, keluarlah satu persatu pendapat golongan2x yang saya juga hormati dan mereka bukan calang2x ilmu agamanya agak menyelar tindakan majlis Syura ini.Saya yang kurang kritikal pemikiran ini berusaha mencari bentuk bacaan yang dapat menuetralkan perasaan bila terbaca status begitu..Dan Alhamdulillah, terlihat ada yang share status seorang ustaz ini saya lupa siapa mengatakan bahawa "Hikmahnya tidak memecat ustaz Nasaruddin ketika ini adalah bagi membendung TV-TV arus perdana mensensasikan isu ini bagi menutup isu besar seperti kerugian saham Felda holding, Isu PRU yang telus dan adil, pecat tak pecat mungkin selepas PRU dan ada agenda yang lebih penting untuk ahli-ahli PAS mengambil berat berbanding isu pemecatan ustaz Nasa jika dia dipecat waktu ini"..lebih kurang begitulah, dan ya!!bacaan politik itu benar tatkala mula2x ustaz Nasa yang mungkin ditafsirkan media2x akan dipecat tetapi tidak dipecat yang mualanya dijemput di TV Al-Hijrah untuk mengupas isu pepecahan apa ntah ditukar dengan orang lain dan tahu mereka ditukar ketika start melihat rancangan BICARA tadi..sudah...ikalankan orang lain yang datang, tapi orang lain pula yang hadir. PAROH!!!

Maka saya SITI SARAH AHMAD RUSLI dengan ini mengakui bahawa masih kekal dengan PAS sehinggalah PAS tidak mengubah asas dasar perjuangan iaitu ALLAH dan RASUL

~with love~
Sarah Jevo

No comments: