Thursday, September 20, 2012

Berjuang untuk terus hidup...

Assalamualaikum...

Dari kejauhan nun di Teluk Intan saya menulis post kali ini tatkala memikirkan rakan-rakan saya di UKM sedang bertungkus lumus untuk menghadapi satu ujian yang cukup getir iaitu Pilihan Raya Kampus...entahlah, mula-mula saya cuba menahan diri dari memikirkan mengenainya kerana saya rasa sudah masanya melepaskan kenangan itu pergi.Tapi saya tak dapat, ia terus bermain dalam fikiran saya kerana setiap kali ingin melaksanakan apa-apa kerja di rumah ini pasti gatal tangan ingin membuka FB atau membaca bahan-bahan, status2x terbaru dan melihat gambar2x kawan-kawan disana...Saya dapat rasakan, PRK lah masa yang betul-betul saya rasa suka, rasa ketenagan dalam kepenatan, rasa sabar dalam kemarahan dan paling tak boleh blah..rasa mengantuk seakan hilang bila mata dapat berjaga sepanjang malam sehingga subuh dan boleh pulak curi-curi tidur dan bangun je kembali bersemangat. Apa sahaja kerja yang berkaitan dengan Pilihan raya saya cukup sukai.Tidak kiralah pilihanraya di luar kampus  yg pernah juga saya lalui...entahlah mungkin ia satu perasaan indah bila bersama kawan-kawan melaksanakan tugas.Mungkin hanya 4 tahun berada di UKM ini saya dapat rasakan perasaan ini.Bersyukur kerana dapat merasa pengalaman..Semoga perasaan seronok ini saya dapat kekalkan.

Allah..terimakasih kerana memberi saya peluang merasai pengalaman kehidupan ini.Bagaimana Allah menolong hambanya yang banyak sangat buntu dengan pelbagai masalah.Dilekehkan para kawan-kawan dikelas kerana sering menjawab sms ketika waktu kelas dan disindir pensyarah..Saya tidak langsung berkecil hati cuma rasa bersyukur Allah masih sayangkan saya dan memberi saya kekuatan untuk terus dengan apa yang saya yakini ketika itu.Saya berfikir itulah cara Allah menunjukkan sayangnya kepada hambanya bilamana diberi dugaan, sifat sabar mulai muncul, waktu buntu dan mengeluh kepada meredhai apa yang berlaku..Ia susah pada mulanya, tapi Insyallah jika kita bertekad mahukan itu dan mohon petunjuk Allah, ia dengan sendirinya akan muncul dan pertolongan Allah jugalah sebaik2x pertolongan.

Bilamana apa yang dirancang untuk PRK tidak dapat dihabiskan kerana penagguhan tarikh PRK waktu itu, ia satu kejadian yang mendatangkan kemarahan saya, ego saya dicabar, rasa malu dan macam-macam lagi.Tapi sekali lagi saya bersyukur kerana benda yang pertama kali tidak dapat dihabiskan menandakan kita hanya hamba Allah yang lemah dan hina dan Allah lah sebaik-baik perancang.Jika si musuh menganggap mereka menang dengan kaedah mereka, mereka agak lupa yang Allah Maha Hebat strateginya...siapa kita??tidak bernafas seminit juga sudah hampir mati.Nak campak sombong kalian kepda siapa??dan bukan akulah orang nya...Kesombongan manusia yang mendapat pangkat lupa, lupa dengan segalanya. alasan-alasan bodoh diberikan...AArgghhh akan ada yang melawan kesombongan itu dan sudah pasti dengan izin Allah dan usaha yang sehabis baik.


Dan waktu dekat PRK ini jugalah banyak berita gembira saya temui, mak dan ayah sudah dapat menunaikan haji, saya Alhamdulillah sudah dapat bergraduasi (maaf jika ada pembaca yang berkecil hati), dapat jadi mak uda dan paling menyeronokkan saya sudah mula mengiktiraf kerjaya sebagai surirumah bila disuruh oleh emak dan ayah jangan bekerja dahulu kerana mereka mahu saya belajar menjaga rumah, 2 orang adik dan  menguruskan lain-lain urusan rumah. Dan ternyata, ia bukan mudah walaupun hanya dirumah..(dahulu saya agak membantah bila perempuan disuruh hanya duduk rumah menguruskan hal rumah yang saya rasa remeh) tapi...saya perlu juga bekerja selepas mak ayah balik haji  nanti  untuk mengumpul wang dan pergi haji, ulur dekat mak ayah, ajak mereka berjalan-jalan, mungkin kawen (tolong carikan ^_^). Sama-samalah kita doa kepada Allah semoga dapat yang terbaik buat kita, perjuangan kita, keluarga kita dan yang paling penting agama kita

Entah kenapa gambar jadi gini..doakan anak abang saya Sofiyyah Binti Nur Aizuddin sihat walaafiat ye ^_^



With strong heart
~Sarah Jevo~

Ber-GM Lebih Baik

No comments: