Thursday, October 4, 2012

Sikap syaithoon kembali menyinar tatkala bajet 2013

Assalamakualaikum..

Agak lama tidak menulis di blog akibat kengkangan masa menguruskan hal2x yang patut diurus dan perihal bajet ini saya kira belum terlambat untuk saya membuat sedikit ulasan.

Pembacaan melalui blog-blog dan akhbar2x harian dan juga tontonan di kaca television memberi sedikit gambaran kepada kelompangan bajet yang dibentangkan PM Malaysia DS Najib. Saya terpaksa akui bahawa bajet kali ini adalah bajet untuk memenangi hati pengundi bagi pilihanraya yang akan tiba bila-bila masa sahaja dan itu bukanlah masalah bagi saya. Mereka mampu melaksanakan itu dan ternyata memang itu semua adalah untuk memenangi hati pengundi-pengundi terutamanaya pengundi Melayu yang rata-rata hidup dalam keadaan yang sederhana sahaja. Apa yang merisaukan saya adalah, sifat keikhlasan kerajaan Barisan Nasional kembali menjadi persoalan dengan pemberian wang ihsan kepada kebanyakkan rakyat Malaysia ini. Ada yang menyatakan baik bersyukur sebab dapat dari tak dapat apa- apa, maka saya soalkan kembali mengapa tidak mahu bersyukur bila ada yang lebih baik cadangan siap dengan kaedah untuk menaikkan gaji minimun sektor swasta terutamanya sebab bajet ini tidak sentuh langsung mengenai pekerja sektor Swasta yang boleh dikatakan majoritinya mengerah keringat untuk mendapatkan gaji tiap-tiap bulan. Sektor swasta itu luas, maka jangalah pembaca menyempitkan skop dengan hanya melihat sektor-sektor swasta yang besar-besar pegangan saham mereka dan apa sahaja.


Namun, alasan demi alasan yang diberikan untuk meningkatkan gaji pekerja sektor swasta makin laris berbanding duduk bersama yang mengutarakan cadangan dan laksanakanlah untuk kebaikan rakyat. Cuba bayangkan, gaji diterima RM 800 sebulan jika dibandar-bandar besar nampaknya penuhlah function2x yang ada makan free jika masing-masing terpaksa berjimat tahap kritikal dalam keadaan orang atasan beli cincin berjuta-juta pun bukanlah masalah besar. kerana apa?? rakyat Malaysia masih kurang yang kebuluran..yang ni mememang alasan Syaithoon bagi menutup perbuatan membazir itu.Dikala rakyat marhean berhempas pulas mencari rezeki, golongan diatas-atas berusaha menghabiskanya. Bila diberi cadangan, sinis mereka mengatakan itu hanyalah bermotifkan politik. Memang politik lah yang dapat digunakan sekarang yang paling berkesan memberi kesedaran kepada rakyat, apa masalahnya??mungkin ia kurang Islamik, kata geng2x Isma dan Ulama Umno.

Mengenai peruntukkan-peruntukkan yang diberikan kepada pelbagai sektor itu, harapanya ia dapat diberikan secara adil dan saksama kerana mengikut pengalaman peribadi bila tinggal di sabah dahulu..ditanya kepada penduduk kampung mengenai peruntukan itu dan itu dan ini senang sahaja orang-orang kampung itu jawab.."tersekat bah kali duit tu dimana-mana sebelum sampai kepada kami, orang miskin bah kami ni ".. tak ke sedih weyh?? kesian bah durang jangalah kamu begitu bah, kejam!!

Aceli xde lah banyak sangat saya nak coretkan disini, kerana yakin pembaca sudah membaca ditempat-tempat lain cumanya saya suka higlightkan keperluan rakyat majoritinya yang kebanyakkanya masih miskin..
ishk ishk sedih dengan jalan raya di Teluk Intan, rosak moto saya

No comments: