Sunday, May 12, 2013

Hampir dua bulan...

Assalamualaikum..

Hampir dua bulan saya tidak menjengah blog sabutkelapatua.blogspot.com ini. Alasan ingin terlalu komited dengan kerja yang baru saya dapat sebelum ini.Petugas untuk Pilihan raya Umum. Mulanya, niat untuk bekerja disyarikat-syarikat besar memang ada tapi entah kenapa sentiasa gagal dalam temuduga.Maka, saya berfikir kembali, apa yang tidak kena dengan pekerjaan yang saya mohon ini. Dan mendapat satu email, untuk bekerja sebagai petugas membantu PAS dalam Pilihan Raya Umum ke-13 tidak lama dulu.Lama jugak menanti sama ada diterima atau tidak kerana pada mulanya mereka hanya ingin petugas lelaki. Saya redha dan mengiklankan sahaja pekerjaan itu kepada kawan-kawan lelaki dari UKM dan tempat-tempat lain.Tapi, rezeki Allah saya mendapat menjadi petugas namun agak ditentang oleh ibu bapa. Saya tekad, sebab saya sendiri berdoa kepada Allah untuk saya diletakkan pada posisi yang dapat membantu jemaah untu PRU13 ini. Bila sudah berdoa, dan Allah lorongkan pula jalannya, takkan kita  kita mahu berputus asa jika ada sedikit kesalahfahaman itu. Saya tekad, keluar dari rumah walaupun agak keberatan kerana ibu bapa belum memberi izin. Ikhlaskan hati, tawakal pada Allah yang saya keluar rumah ini untuk bekerja bagi jemaah PAS.SMS dikirimkan untuk menyejukkan hati mak dan ayah. Alhamdulillah, diterima baik dan sedikit warning-warning itu biasa ^_^. Maka, 'berhiburlah' saya dengan pekerjaan baru itu.Mengundang lelah kerana berulang alik menaiki bus mengangkut beg laptop yang beratnya hampir 3.5 kg setiap hari.Tapi Alhamdulillah, perjalanan kaki selama 40 minit setiap hari selama 3 minggu membantu saya mengurangkan berat badan hampir 5 kg. Ia sesuatu yang memberi impak positif bahawa berat badan sebenarnya boleh dikurangkan kalau kita rajin bersenam. Sebab saya bukan golongan yang suka berdiet kerana ia seakan-akan melanggar norma penghidupan.oh come on..ada makanan depan mata dan sanggup menahan lapar hanya untuk mengurangkan berat badan?? memang tak lah..

Namun, ada rezeki lain  Allah beri. Ayah membelikan saya satu motor second hand berjenama honda wave 125 gara-gara kesian kot anak dia dah 'kurus' hehehe..sudah ada motor, aktivi senaman 40 minit setiap hari tidak lagi dilakukan. Memecut motor juga senang, kerana tuntutan kerja kali ini perlu sehingga malam. Maka,  risau ditinggalkan bus jika pulang lewat agak terubat. Nak kata disini, semua yang Allah beri sangat ada hikmah. Kita yang kena pandai cari hikmah itu.Perkara lain harus difikirkan untuk kembali bersenam secara konsisten dan menjadi sihat untuk terus berjuang.Dan dimudahkan lagi dengan dibenarkan tidur di pejabat kerana waktu itu juga saya jadi fobhia pulang malam sebab nampak orang accident depan mata dan hanya pulang kerumah sekali-sekala sahaja. Dah macam cite jepun je tidur kat pejabat tapi nicelah not bad.Kerja habis lewat macamne pun ok bila rumah tumpangan hanya satu tingkat atas dari tempat kerja.Orang PAS memang cool, siap ada bawa anak kecil bermalam di pejabat dan tidur secara berjemaah dengan kami-kami ini.Time tengok keadaan tu, termenyayi lagu Sunnah Orang Berjuang by Nada Murni.

Kerja-kerja dilalui dengan biasa.Namun, kerja yang biasa itu diselami dengan satu perasaan yang luar biasa. Perasaan yang lama saya tak hadapi selepas pelbagai perkara sedih jadi depan mata mengenai hubungan antara wanita dan lelaki. Tapi, saya ingatkan diri dengan satu perkara yang sentiasa dipesan oleh sahabat saya iaitu "selalu bersedia untuk ditolak, dari diterima"..saya rasa tak salah untuk saya berkongsi dengan pembaca sebab perkara itu memang lumrah.. Cumanya, saya takkan cerita panjang-panjang sebab biarlah ia kekal rahsia setakat ini sahaja. Almaklumlah, dengan dunia sekarang ini, suami isteri pun melepaskan rindu dan cinta mereka melalui facebook tanpa menghiraukan perasaan orang bujang macam saya..tapi bak kata Prof Muhaya, minda positif dari jiwa yang positif dan saya cuba menjadi sepositif itu Insyallah.Tetibe minat motivasikan sebab dulu tak suka..dah boleh jadi suka gara-gara ayat seorang kawan Facebook "gua tak jual motivasi"..well, manusia itu bisa berubah.


Dalam kisah saya ni, saya juga nak kongsikan kepada pembaca kaedah merawat sedih yang mendalam adalah dengan mencari perkara yang mengembirakan. Kalau rasa duduk rumah benda yang seronok maka terperaplah dalam rumah, kalau rasa pergi surau dengar ceramah agama seronok, maka pergilah, kalau rasa menangis sebelum tidur dapat mengembirkan maka menangislah sebelum tidur dan bangun pagi itu Insyallah akan ada satu kekuatan baru. Siapa tak sedih bila pilihanraya kali ini UMNO dan Barisan Nasional kembali memegang kerajaan persekutuan. Malam ketika perkara itu diumumkan najib yang duduk bersebelahan dengan Rosmah, saya yang waktu itu sangat mengantok kerana tak cukup tidur malam sebelum hari pengundian itu jadi tak boleh tidur. Saya jadi kasihan pada rakyat yang akan memikul kebobrokan UMNO Barisan Nasional. Saya sedih sampai menangis dalam tidur. Saya berfikir, mengapa masih ada rakyat yang mengundi UMNO Barisan Nasional, Allah...sedih tapi yang pujuk saya mak saya yang call saya tengah-tengah malam. Naluri ibu kan, dia tau anak-anak dia sedang bersedih..La Tahzan Innilllamaa'na...Sedih takpe, tapi jangan putus asa. kalau difikirkan kembali TGNA yang dah tua begitu sampai sekarang masih belum merasai kejayaan. Apatah lagi kita yang masih muda, perjalanan masih jauh, banyak perkara yang boleh dilakukan, banyak muslihat yang harus dipatahkan, banyak kehancuran yang harus dihentikan dan banyak jiwa yang harus diselamatkan.

Wahai anak muda,
kembalikan jiwa kentalmu,
naikkan roh Islam mu
kurangkan kemalasan mu dan
terus bergerak menaikkan panji Islam.
 (ok.. dah semangat belum?)

Pandai-pandailah kita nak buat apa pula kali ini. Biar pengalaman mengajar kita  dan hidup mesti diteruskan.Baru-baru ini saya ke Melaka dengan kawan-kawan untuk muhasabah PRU 13 kate penganjur k.aisyah..tapi banyak muhasabah lain yang saya dapat dari GBDC (Geng Berjuang Demi Cinta) kali ini..hahaha korang memang terbaik dan nanti kita mandi laut lagi same2x dan melawat tempat bersejarah yang lain lagi k ^_^

3 comments:

Anonymous said...

wala..aku baru nk feal pasal perenggan bab 'selalulah bersedia utk ditolak tu'..dh ko tukar channel lain..cter la bg habis..

Siti SArah Ahmad Rusli said...

jiwang ni xleh banyak, sikit2x je..hehehe

Nurul Jannah said...

fuh..update jgk akhirnya..lma dok tggu,asyik tasik kenyir ja..haha..btw,rndu kamu^^