Sunday, February 12, 2012

Bagus jugak Facebook ni..

Assalamualaikum..

Cukup belagak untuk saya mengupdate blog yang kian bersarang dengan pelbagai spesis persoalan yang saya baca cuma diabaikan.Mengikut perkembangan semasa Facebook dilihat mudah menyampaikan hasrat hati,isu semasa dan macam2x lagi.Tapi,satu masalah besar adalah hanya klik share..sume settle,itu kerja saya semanjak dua menjak ini bagi tidak mengupdate blog.pendek kata,kerja orang pemalas tapi berkesan sebab memupuk minat membaca.

Semenjak dua menjak ini jugalah,saya mengetahui hal perkembangan semasa dunia melalui FB.Revolusi Mesir,Tunisia,di Syria dan banyak lagi negara,dari pengetahuan saya 0 mengenai isu ini sehinggalah ada sesuatu yang boleh saya lakukan iaitu mendoakan mereka dan memeberi kesedaran kepada freind list saya yang macam-macam jenis perangai dan latar belakang.Berbincang isu berat dengan golongan yang cakna isu walaupun saya hanya banyak membaca pandagan-pandagan mereka dan benarlah orang yang tahu ni tidak sama dengan orang yang tidak tahu.Jika dirumah,saya mendengar berita dunia di TV1 dan jika dicomparekan dengan berita yang saya tahu dari Facebook amat berlainan,maka tidak hairanlah orang yang hanya menonton TV tidak sama dengan orang yang asyik menghadap Facebook.

Sedikit hal mengenai bukan kenegaraan,adalah isu bercinta dalam Facebook.Yang dah kawen saya rasa seronoklah dengan post2x mereka pasal isteri/suami/atau anak masing-masing tetapi saya masih berpendirian bukan semua perlu diceritakan dalam facebook dan kalau nak tahu ia perkara yang bagus untuk diceritakan atau tidak adalah lihat Facebook orang-orang tua yang mungkin sudah berkawin 20 or 30 tahun.Perkara apa yang mereka selalu bualkan,dan ternyata jarang sekali masukkan hal rumahtangga mereka.Mereka nampak mister kerana berahsia hal ini dan saya suka kemisterian itu.Bukan nak jeles,walaupun jeles tapi agak2 je lah ye ^_^.Bagi yang bercinta,benda salah tetap salah..Ustaz Azhar dah banyak kali pesan..gambar kawen pun x payah lebih2x inikan pulak dengan pakwe ataupun makwe.HARAM its HARAM!!korang nak kawen ke lepas ni,nak berpisah ke,tunang korang ke tetap xde hukum yang mengatakan boleh bermanja-majaan,berpegang-pegangan dengan pasangan yang bakal dinikahi ataupun hanya sekadar suka-suka.

Tu je lah buat masa ini,kita cerita panjang lagi lepas ni ok..yang penting Facebook ni jgn buat kita leka sangat..bak kat pepatah Melayu saya,man-man aah

tata!!

1 comment:

Anonymous said...

man-man jgn sebut byk kali..dia dah ada la sara..org sabah..
tak la gurau je..
ok mcm ni..ko rajin menaip kan.
so aplikasi kan uk taip thesis ko nnti.
biar 10 patah perkataan 1 hari..bila 10 hari 10 patah..dah dapat 2 page thesis ko nnti..
tak faham..call aku..aku datang kajang ajar ko..byk juga aku belajar cara nk buat thesis yg cepat dr lecture aku..simple sgt..
ok..wallahualam..