Thursday, June 14, 2012

hanya berbudi bahasa,why not?

Assalamualaikum..

Sejak akhir-akhir ini saya sekali lagi ditimbuni dengan isu hubungan antara lelaki dan wanita.Jika ia hubungan mahu dikawenkan saya tiada masalah sebab dah konfem nak disatukan menjadi suami isteri, ia agak memeningkan kepala saya dengan isu remeh temeh iaitu melibatkan perasaan yang tidak jelas dan timbul akibat persepsi dan bukanya teori.Ya..saya akui dalam dunia ni bukan semua perkara perlu diteori kan tapi suka satu perkataan "bebas jangan sampai terbabas,patuh jangan sampai jumud".ke salah??lebih kuranglah ayat tu.Isu ikhtilat yang saya kira ia isu furuq dan sebagai ahli jemaah should be dah paham sendiri la,kalau boleh x payah dibahaskan panjang lebar dengan semua orang lagi-lagi dengan ahli jemaah yang lain juga dan lagi boleh jika tidak berpuas hati tegur sahajalah berhadapan.

beginilah saya rasa jika isu begini mulai dibincangkan secara beramai-ramai, tidak menolak utk dibincangkan secara peribadi


Pendapat saya, bukan semua orang berperasaan seperti kita berperasaan. Saya tidak boleh memaksa untuk orang lain berperasaan seperti saya, dan kita tidak boleh memaksa untuk orang lain berperasaan sempurna seperti kita. Ia sangat merimaskan bilamana keluar meniti di dinding-dinding FB yang memohon diampunkan dosa mereka kerana tidak dapat memberikan hidayah kepada sahabat lain, di berikan pengajaran pada yang lain dan paling teruk sindiran sesama sahabat. Memang tidak dapat lari jika mengatakan ini nasihat untuk saya dan sebagainya jikalau waktu yang tidak tepat dipanjangkan status itu, maka orang yang buta hatinya sahaja tidak merasa bersalah dan mulalah episode masam bermasam muka.haddoiii..masalah hati yang boleh mengugat kestabilan gerak kerja jemaah. Saya akui, bila dapat menyertai satu himpunan atau program yang ada orang yang sangat berpengalaman (pakcik2x yang dah tua) dan faham dengan perjuangan, mereka tiada erti kata kecil hati jika sesama sahabat, jika bergaduh bergaduh yang memeberi satu kata putus untuk kelangsungan jemaah. Sedangkan lidah lagi tergigit, ini kan pula dalam mencari resolusi bagi sesuatu perkara yang penting dan bersifat cepat tindakanya. Jika perkara begitu hendak dibahaskan, hendak di debatkan, jika perlu untuk digaduhkan saya dengan rasa bersyukurnya teruskanlah sebegitu.

Tetapi ,jika mulai sahaja  melibatkan isu remeh, isu yang banyak khilafnya, banyak pula kata-kata keagamaan yang timbul dari orang yang tidak selayaknya berfatwa, maka..peninglah kepala saya yang rendah ilmu agamanya ini.Allahurabbi..keihklasan mula diragui bilamana masing2x ingin mengangkat ego dan sahabat masing-masing. Saya juga suka orang menyokong saya tapi saya harus belajar menreima orang yang menentang saya atau tidak menyokong saya. Masih belajar apa itu lapang dada dan ia adalah tahap pertama dalam turutan ukhwah.Geli jugak asyik dok  sebut ukhwah2x kalau terlalu kerap dalam keadaan banyak perkara lain yang perlukan difikirkan strateginya, nak cari duit lagi, kerja lagi, kawen lagi..haaa ambeekk!!
Boleh sahaja nak dibincnagkan, tapi janganlah menjadi pirority orang yang mengakui ahli jemaah ini. Jika dah rasa ok, maka teruskanlah jika ada kelompangan dan masalah maka, dinasihat-nasihatkanlah atau ditangan-tangankanlah.Mudah dan jangan disusahkan..cubee tennnnanggg~~~~(macam kumpulan sepah cakap kalau boleh dengar jawa2xnye sket)


Saya suka satu perkataan ini,why not? ataupun , kenapa tidak? Bila kita selalu memberikan persoalan ini kepada diri kita, percayalah secara sedikit-sedikit sifat psoitif tu akan mula menular (ckp pasal positif2x ni teringat Prof Muhaya hehehe...wanita sempurna) contoh: ada lorang yang lain jantina yang senyum kepada kita, buat baik kepada kita, sangat ambil berat tentang kita dan jangan mudah untuk bertanya "ehh kenapa dia ni??kenapa nak baik sangat ni..so..soalan kenapa, kenapa ,kenapa yang selalu dikeluarkan. Maka, selepas ini keluarkan sahaja perkataan why not?? dan habis persoalan disitu dan teruskan kehidupan dengan gembiranya. Tapi kalau dah lebih2x sampai jam 3 pagi pun bajet nak kejutkan tahajud, xpayahlah....yang tu memang ada udang disebalik mee. Tapi boleh jadi juga utk d why not kan sebab mungkin dalam proses nak mengurat cuma tak tahu cara yang betul dan kuliah Ustaz Azhar Idrus banyak,share kan sahajalah..jangan terus dihukum dan dilabel tidak jaga Ikhtilat, haremmmm dan sebagainya.

"Insan cemerlang datangnya dari akal yang sihat yep.. yep....hati yang bersih yep..yep.."..


Mungkin banyak kritikan kepada penulisan saya ni, saya alu-alukan dan Insyallah saya berlapang dadanya untuk menerima kritikan tersebut.kalau rajin komen lah ye ^_^

1 comment:

ayu said...

sy setuju klu smua muslimat bleh amalkan why not... mnjd mslh apb kebanyaknny mengungkpkan why? menybbkan kerja2 j jd tgendala, asyik layan prasaan, fkiran xfokus... jd cara nk elak xlain xbukn tpaksa kurangkn urusn yg xpenting dgn muslmin...kirany mcm sndiri wat, sndiri tggung...tp bla dah duduk dlm j ni, ia akn jd mslh bsama sbb kitalh yg mcipta psekitaran j kita... bg sy xdak mslh klu muslimat 2 jenis yg why not, mjd mslah bla dia jenis why?~ betullah, prasaan xsma sbb itulh kena jdkan prinsip agama sbg kpinya :)