Thursday, June 7, 2012

Kenapalah nak berdendam dengan orang miskin

Sang penguasa yang mempunyai harta dan pangkat telah mula memainkan peranan mereka.Kali ni peranan kejam yang mereka cuba-cuba laksanakan.Mungkin dahulu juga pernah, tapi kali ini ia dilakukan secara terang-terangan. Saya melihat dari skop sikap mereka kerana bagi saya walau macamna besar pun sesuatu organisasi itu yang lengkap dengan sistemnya, ada hitam putih maklumatnya namun jika hati dan sikap orang didalam organisasi penguasa itu busuk dan mangkok, maka dengan orang miskin sekalipun mereka sanggup berdurjana untuk berdendam dan membuli.

Isu PTPTN.Saya rasa ramai yang tahu apabila UNISEL telah dibekukan PTPTN mereka. Apabila Kerajaan Pakatan Rakyat a.k.a parti pembangkang di Malaysia tetapi ada 4 negeri menjadi Kerajaan memberikan satu cadangan dan siap dengan tindakan kearah supaya kerajaan UMNO Barisan Nasional mempertimbangkan lantas melaksanakan cadangan itu. Tunjuk Perasaan telah dilakukan, siri occupy telah lama berlangsung, debat juga ada disiarkan cumanya masih ada rakyat yang kurang mendapat asces internet sahaja yang agak slow mengenai apa yang ingin dibawakan Pakatan Rakyat ini lagi-lagi isu PTPTN. Maka terbitlah kata-kata "pe kejadahnya dah berhutang tak nak bayar,kalau gitu nak buat demostrasi lah untuk loan kereta n rumah aku dilupuskan".."dasar mahasiswa tak kenang budi".."mangkok punye manusia..tut..tut...tut..".Dan ternyata hujah marah-marah begitu semua tak boleh pakai bilamana melihat perdebatan KJ (ahli perlimen berkelulusan Oxford yang berani berdebat) n Rafizi Ramli (Ketua Strategi PKR yang sangat cool) berbahas isu ini.Maka, saya kira ia lebih berguna dan sangat berguna untuk menolak komen-komen sindiran dan makian yang tiada arah tuju dan hanya bersifat emosi semata-mata. Loan kereta, sah2x lah ko kena bayar sebab ia bukan hak yang boleh diberi percuma.Pendidikan perlu diberi percuma dan kita boleh try, tak percumakan semua pun at least jangan dimahalkanya membabi buta / mem'pig' blind.

Tindakan yang boleh saya katakan sebagai memulaukan segelintir kelompok manusia yang sedang belajar kebetulan di negeri Pakatan Rakyat pegang nampak sangat lee kejam nye. Bayangkan, anda orang kaya yang mempunyai beras yang banyak dan syarat untuk membeli beras anda hendaklah orang yang hanya angguk-angguk geleng-geleng sahaja dengan anda. Maka, alkisahnya ada orang miskin ingin membeli beras itu dan kebetulan orang miskin itu berjiran dengan seorang musuh anda.Anda sanggup melihat dia bersusah payah as well as dendam kesumat anda terhadap jirannya terlaksana.Jika dia mati kelaparan gara-gara anda tidak menjualkan beras kepadanya, mudah sahaja kata anda..ADA AKU KISAH??? gile kejam orang begitu dan analogi ini saya tujukan khas kepada kerajaan UMNO Barisan Nasional yang bermain tarik tali dengan orang miskin kerana bagi saya pelajar lagi-lagi pelajar Universiti adalah golongan miskin yang sedang berjuang dalam akademiknya tanpa ada income tetap melainkan ada buat partime tetapi saya kira bukan semua berkesempatan melakukan kerja sambil study sepenuh masa di universiti.Kami pun naik turun bus sahaja, dan yang berduit sedikit dapatlah beli motor kecek2x ngan mak ayah dengan wajah yang malu, yang kaya sikit bolehlah dapat kereta yang kaya lagi boleh dapat suami macam hajar..hahahaha,xde kena mengena walaupun hanya niat mengenakan beliau sahaja ^_^

Cukuplah kamu memperkotak katikan hati dan perasaan orang miskin, mereka nak makan pun susah dah kamu lakukan begini. Bukanya mahu menolong, malah mengejami mereka pula. Apakah dalam hati kamu wahai penguasa?? tegar melihat rakyat miskin menderita asalakan diri kamu puas mengenakan orang yang menegur kamu? ya rezeki memang ditangan Allah, dan ingat ditangan Allah jugalah kamu akan dihisab seadil-adilnya tatkala dilihat menzalimi orang yang lebih susah, yang lebih miskin dan pendek cerita bukanlah penguasa seperti kamu.Rasakan balasanya, jika bukan didunia pasti di akhirat kelak. Ingat!!boleh jadi kamu rasa jaguh d dunia sementara ini, dan Allah jugalah sejaguh-jaguhnya dalam memberi balasan baik dan buruk kepada hambanya.Kepada yang bukan penguasa tetapi menyokong tindakan kejam penguasa..berubahlah, kita jadi orang yang baik dan sayangkan orang-orang susah. Beniatlah untuk membantu mereka dengan apa sahaja ruang sekalipun.

Keyakinan saya mengenai satu perkara adalah orang jahat dan kejam tak akan lama. Jika diteliti dalam drama-drama dan filiem-filem juga, orang jahat pasti kecundang melainkan drama korea The Princess Man dimana orang jahat masih berkuasa tetapi last sekali dia menyesali perbuatanya dan berterima kasih pada isterinya yang tidak membunuh anak gadisnya dan menantunya..cite ni best giler.

Aceli, saya agak sayu memikirkan jika ada lagi orang diluar sana puas hati dengan kekejaman..sedih
 dok,seyes


Analogi gambar hiasan: sang peguasa sedang bergame-game kan rakyat dibawahnya dengan dasar PS 2 yang dibawa mereka sendiri


Gambar diatas tiada kaitan dengan kekejaman kepada orang miskin walaupun game itu berunsurkan tembak-menembak dan berbunuhan antara satu sama lain.

No comments: