Tuesday, November 27, 2012

Jiwa atlet itu masih lagi bersarang dalam diri ini

Hot tak hot tajuk kali ini..

Saya terfikir untuk menulis entry ini kerana ketika Liqa Fikri baru-baru ini di Markas Pas Padang Tembak Teluk Intan ada manyarankan untuk utamakan jihad tanpa sebarang alasan. Dalam pada itu saya teringat akan 10 Muwasafat Tarbiyyah yang digarikan oleh As-Syahid Imma Hassan Al-Banna iaitu sihat tubuh badan.

Secara jujurnya, saya sejak dibangku sekolah memanglah seorang atlet yang sangat tulen jati dirinya (ayat poyo)..dimana ketika itu saya sanggup ponteng kelas gara-gara nak pergi training. Dimarahlah macamna oleh cikgu, disindirlah oleh rakan dan senior pun saya bukan jenis makan saman. Saya nak turun training, maka saya akan turun. Atas kecekalan menepis segala bentuk mehnah untuk bersukan itu, saya berjaya menjadi atlet termuda yang dapat mewakili sekolah mengalahkan senior-senior lain dan ketika itu baru darjah 3. Dan sehinggalah ingin tamat sekolah rendah, saya sangat menginginkan masuk ke sekolah bukit jalil ataupun bandar penawar kedua-dua itu adalah sekolah sukan. Nak masuk sekolah bukan mudah, perlu menjalani temuduga dan temuduganya bukanlah jenis cakap-cakap tetapi ujian kecergasan 8 jenis sukan berlainan dan perlu lulus 5 daripadanya barulah akan disaring lagi. Saya pergi temuduga itu dan ditakdirkan saya demam panas yang sangat teruk jenis yang makan muntah, makan dan akan muntah. Namun disebabkan dah nak jugak masuk sekolah sukan, saya pergi juga dengan bantuan ayah kawan saya yang kebetulan kawan saya itu pun kepala sukan macam saya. Semua jenis acara saya gagal dan ketika acara lari 800 meter saya pengsan terjelepuk dekat trek akibat keletihan. Diberi nasihat guru pengiring untuk saya menarik diri, dan ketika itu menangis tak menangislah kecewa tidak berjaya temuduga disekolah sukan dan bertambah dramatik baju track saya tertinggal  di stadium pemberian nenek yang belinya di London..

Tinggallah itu sebagai kenangan, di sekolah menengah saya slow sikit sebab mula-mula tu sekolah di jalan 3 Bangi x lama dan pindah ke sekolah agama di Sabah. Al-maklumlah, sekolah agama mana nak support sangat pelajar perempuan nak bersukan ni. Bosan je hidup sekolah menengah...maka, saya dengan rasminya tiada wakil apa-apa sukan berbentuk stamina sehinggalah tingkatan 5 paling-paling pun acara padang, lari dalam guni, bawa bola gune gelung dan sewaktu denganya. Pendek kata, training yang tak perlu serius. Habis SPM badan saya seolah-olah dipam-pam dan masuk matrik saya mula menjinak-jinakkan diri dengan free run di stadium dengan kawan satu tutorial. Cool tak cool berat badan turun hampir 12 kg dan lagipun makanan di matrik tak berapa sedap dan nasi dan lauk dicedok oleh orang kedai. So makanan macam dicatu. Kalau lapar pun makan oat atau kaya sikit makan mee segera kat bilik bobo (kawan makan saya).

Di Universiti, memenag kirim salamlah..ada motor, g kuliah naik moto, g makan naik moto. Boleh kire berapa banyak langkah je sebab mengejar masa satu hal dan hidup di U ni entahlah saya dah lupe..kihkihkih. Habis je U kakak saya ada belikan Alpha Lipid SD2 2 tin harga nya RM300. Ia adalah kaedah diet dengan siap bagi menu apa boleh dan tak boleh dimakan. Sebarang bentuk khabohidrat dilarang dan ketika melaksanakanya saya buat sehabis baik dan tak makan nasi pun. Aceli saya tak bagitau sesiapa lagi ni termasuklah kakak saya. Ya, memang mula-mula amik bendealah tu ada hasilnya, dan selepas berhenti amik..aceli, sama je berat saya. Kehidupan tawar tanpa gula dan khabohidrat saya selama 2 bulan itu nampak tidak memberi kesan jangka masa panjang.Saya kira, bukan itu caranya melainkan dengan bersukan dan bersenam. Dan ia juga dapat menyihatkan badan dan jantung. Lagi kuat nak menulis entry mengenai kesihatan ini, bila diri terjebak dengan variety show running man. Walaupun Song Ji Hyo ( peserta permupan running man) dah berumur 33 tahun 10 tahun lebih tua dari saya, ternyata stamina dia berlari sangat hebat. Show itu sedikit sebanyak memberi saya inspirasi mengenai tahap kesihatan supaya saya pulihkan kembali, cuma belum buat-buat je lagi dengan pelbagai alasan. Alasan paling kuat adalah malu nak lari kat padang dan MALAS..Allah, kalau dah malas nak buat apa pun tak boleh kan kawan2x?? Kesihatan adalah amanah untuk kita, selalu kita dengar badan nak pakai lama lagi-lagi yang nak pergi macam-macam tapak program.

Jika sudah jaga tapi masih sakit, itu semua dugaan..maka, bersabarlah ubatnya. Tapi jika diri sendiri yang mencari alasan untuk sihat dan tidak mahu bersenam contohnye, Allah...panjang nak cerita bila dah sakit ni.Doakan moga diberi kekuatan dan kemampuan untuk mantain tahap kesihatan supaya dapatlah diri ini menyumbangkan bakti untuk agama Allah...

Harimau Malaya kena baham dengan Singa bukanlah salah shiapapun, tapi salah orang yang time tu jugaklah nak buat eksperimen (ayat frust)




3 comments:

Anonymous said...

salam..sara cter ko kat sek rendah rare nye..apasal aku tak tau ko ada onterview nk masuk sek sukan..rasanya kita saru rumah kan...

Siti SArah Ahmad Rusli said...

aku kan misteri...

Unknown said...

Bakal juara dunia..