Saturday, November 3, 2012

Tiba-tiba kisah dia menjengah fikiranku..

Assalamualaikum..

Pada entry kali ini saya suka untuk menulis sebuah cerita mengenai seorang sahabat saya ketika di tingkatan 3 sehinggalah kami di tingkatan 5 dan setersunya. Kami bersekolah sama di Sabah dan nama sekolah itu adalah Sekolah Menengah Kebangsaan Tobobon (korang jangan gelak).. Sebuah sekolah di pinggir bandar Kota Kinabalu dan dikelilingi  pemandangan yang Subhanllah sangat cantik. Bahagian depannya akan kelihatan gunung ganang banjaran crocker dan jika waktu pagi akan kelihatan puncak Gunung Kinabalu. Jika cuaca selepas hujan, akan ada kabus memasuki kelas kami perlahan-lahan menyapa diri yang sedang mengikuti kelas. Saya masih ingat perasaan tenang itu..cuma kadang-kadang je akan ada sesuatu yang tidak menyenagkan menyapa kelas kami..iaitu: ??? x nak cite

Berbalik kepada kisah kawan saya ini, kami kenal hanya sebagai kawan-kawan satu kelas. Ye lah macam mana nak rapat sebab dia lelaki dan saya perempuan. Saya dulu digelar ustazah didalam kelas itu sebab bertudung labuh dan ketika form 1 2 pernah sekolah di sekolah agama. Pindah sebab bengang dengan cikgu sekolah lama..hahaha, tak matang betul. tapi Alhamdulillah, berkeras saya nak pindah dan saya jadi suka dengan sekolah yang diberi nama sempena Tobib atau dokter jadilah TOBOBON (jangan gelak!!!). Itu kata-kata semangat cikgu kausling kami sebab mungkin dia dapat agak perubahan mimik muka kami bila mendengar nama itu.Saya x mahu sebut namanya takut dia membaca blog saya. Entah ketika satu malam, saya bercerita kisah sahabat saya  ni kepada kak syarmila, Insyallah sahabat dunia akhirat saya ^_^ dan dia jugalah memberi idea untuk saya menulis kisah sahabat yang saya gelarnya sebagai Mr.T ini.

Mr.T merupakan anak sulung dan adik beradiknya mungkin 4 atau 6 itu saya tak pasti. Didalam kelas, saya buat hal saya dan dia buat hal dia. Mr.T selalu dibuli rakan sekelas sebab sikapnya yang sangat polos. Saya hanya dapat melihat sifat sabarnya dengan hanya menelan segala bulikan itu. Saya pernah sekali berdoa ketika dia dibuli agar dia at least menumbuk atau menolak mamat poyo yang suka membuli tu. Kalau saya back up dia ketika itu, memang free2x je kena bahan satu kelas sebab pernah sekali saya back up dia habis dipasangkan kami berdua.Jadi, sebagai pengajaran kepada saya, saya hanya memerhati dari jauh. Dia kurus, tinggi, suka study dan buat hal sendiri. masa nak dekat SPM, dia duduk dibelakang sekali dan hanya akan kedepan jika ingin bertanya cikgu. Jarang dengar suaranya angkat tangan bajet nak tayang kepandaian or what so ever. Tidak cukup dibahan rakan-rakan sekelas, dengan cikgu pun dia kena..dan ayat selalu didengar " Mr.T tolonglah bah makan nasi".. mungkin faktor dia kelihatan terlalu kurus. Lepas ayat tu keluar dia akan jadi bahan ketawa. kadang-kadang saya terketawa juga, tapi muka dia sangat redha. Allah...

Selepas peperiksaan, tibalah waktu mendapat keputusan dapat masuk matrik atau tidak. Saya chek melalui internet dirumah.Ok lah, layak masuk..then satu  persatu angka giliran saya masukkan untuk chek siapa kawan-kawan saya yang lain dapat masuk matrik, Dan dalam 10 orang sahaja. Saya mencapai HP dan sms seorang demi seorang kawan-kawan saya bagitau mengenai keputusan itu. ada yang dah tau dan rilex dan ada yang terkejut membalas sms saya. Tapi, Mr.T takde respon langsung. Saya pun abaikan je lah dengan menganggap dia dah tau lama. Selang seminggu atau 2 minggu begitu baru Mr.T call saya balik bertanya kesahihan sms yang saya berikan. Waktu itu, dalam seminggu lagi pendaftaran ke matrik. Dan nak dijadikan kisah, dia tidak balas sms saya kerana ikut ayahnya ke laut menagkap ikan. Rare tak rare kehidupan dia. Dia menelefon dalam keadaan yang sangat bahagia dan sedikit risau. satu apa persediaan pun dia tak buat.Malam itu kami berbalas sms mengenai hal-hal berkaitan nak masuk matrik. Saya dah settle sume ketika itu dan Mr.T satu benda pun tak buat lagi.

Saya ceritakan perbualan kami kepada mak saya. Dan mak saya yang baik itu pun menetapkan untuk lagi 2 hari Mr. T perlu berjumpa mak saya, dan kami akan bersama-sama selesaikan hal yang dia belum selesai. Surat menyurat, bayaran yuran dan kelengkapan lain.Mak saya ambil cuti untuk membantu Mr.T dan saya sempat berpesan untuk dia berpakaian kemas sebab banyak urusan nak dibuat. Dia pun datang kerumah bersama adik lelakinya dan ternayata pakaian yang dia pakai memang sangat kemas. kasut siap digilap, bertali leher, kemeja biru seakan-akan biru baju pengawas dan kelihatan bekas lencana pada poket bajunya (jangan gelak atau senyum...). Saya tak expect sekemas itu, tapi takpe..maka, mak saya melarang saya gelakkan dia kerana mak saya rasa ketika itu macam sangat kesian dengan kenaifan dan kepolosan dia. Terus mak saya bertanya kepada Mr.T.." awak jadi anak angkat makcik je ye"..  ya,dia kelihatan gembira dan  saya pun senyum je lah.

Selesai semua perkara urusan pejabat dan mak saya belikan dia kemeja baru hadiah untuk dia dapat masuk matrik. Kasut nya juga sudah ada yang baru. Di matrik dia selalu telefon mak saya jika ada pelbagai benda yang perlu ditanyakan dan kadang-kadang tanya pasal saya.hehehe..kadang-kadang diusik emak, " menantu mak telefon tadi".. tapi saya take it as a profasionalis..hahahaha, kawan-kawan sama2x sekolah menengah ni selalunya jarang ada feeling. Betul x?? tapi saya puji sikapnya yang matanglah dengan orang tua. orang tua ni suka je kalau orang muda at least telefon bertanya khbar. Ingat tu. Dan ada suatu hari tu, emak Mr.T datang rumah saya dan bagi kami ikan hasil tangkapan laut suaminya. Banyak dan fresh-fresh pulak tu..comel je rasa bagi ikan. Alhamdulillah, dengar cerita dia sudah mendapat kerja yang baik di negeri pantai timur, amik pulak kos yang mantap.. Saya rasa seronok dengan kejayaan dia. Kesusahan hidup dia pada mulanya bukanlah penamat untuk dia berjaya. Sambil teringat kisah lama ni, saya doakan semoga Mr.T berjaya dunia akhirat Insyallah dan mendapat jodoh yang baik.

Kisah ni saya yakin kita tak dapat alami di negeri-negeri terutamanay semenajung Malaysia dan khasnya kawasan bandar. Saya anggap, pengalaman bersahabat dengan Mr.T adalah satu penagalaman yang berharga untuk saya jadikan panduan dalam menjalani hidup akan datang.


~~HIDUP MESTI DITERUSKAN~~

5 comments:

nurulsyamila said...

^_^

'Aqilah Rumaysa said...

nak senyum ke gelak...hehe..erm tp memang menyayat hatii..sy doakan akk ngan die..eh2..boleh tak..hihi

Siti SArah Ahmad Rusli said...

hehehe..xdelah, kawan2x sekolah je ni

Noraini Jumahir said...

kak sarah!!! x pernah pun cite.. akak, sweet la.. :) nanie pun doakan akak dengan dia.. mesti dia tengah tunggu akak.. nothing impossible~ ^^

Siti SArah Ahmad Rusli said...

x payah nak nothing imposisible sangatlah nani..