Sunday, December 12, 2010

Siasah dan korang

Siasah pada asasnya ramai yang mengaitkan ia dengan politik.Tapi ramai tidak tahu dengan siasah kita dapat menolong orang yang dalam kesusahan,mengurangkan harga minyak,membantu golongan tertindas,berdakwah kepada bukan Islam,menghancurkan golongan2 yang mangkok dan banyak lagi.Kenapa ada sesetengah dari kita hanya memikirkan faktor politik semata-mata apabila mendengar soal siasah,ada agenda yang ramai tidak faham apabila pelbagai perkara pelik dan diluar pencapaian akal dilakukan.Bagi yang terang tang-tang bercanggah dengan syariat kompem2 lah kena tolak,bagi yang ada sebab dengan disokong nas2,pandagan ulama dan melalui sirah, perkara pelik bin ajaib tu kita kena terima.Baru2 ni saya ada mengikut bengkel siasah,dalam bengkel tu ada seorang penceramah menyebut..ya mmg dengan ilmu kita dapat menyebarkan pengaruh kita,tap bukanlah sebanyak pengaruh yang kita dapat sebarkan melalui kehebatan bersiasah.Saya bukan mencari alasan bersiasah sambil mengetepikan hal2 akademik almaklumlah baru2 ni result yang saya dapat mengundang kekecewaan ramai pihak,saya akui ketidak 4 flat (hehehe) saya itu adalah salah sendiri bukan kerana minat dan keperluan saya untuk bersiasah.Saya kurang pandai untuk memberi alasan selain mendiamkan diri mengubati luka yang lara.(layan perasaan naik komuter ke Selayang)Saya faham akan fitnah yang akan terjadi,tap....sy just nak minta maaf,sy x dpat meneruskan kata2 mngenai hal2 ini..hadoiyay,masalh perlu dipendam sekali- sekala

Dalam menghadapi pelbagai berita2 dalm negara Malaysia tercinta ini,adalah penting untuk kita mengkaji terlebih dahulu maklumat yang kita baca,dengar atau terfikir.Maklumat yang sahih amat susah untuk dikenalpasti melainkan kita betul2 bersusaha mencari dan bertanya pada yang ahli.PAStu kalo rse maklumat tu mcm sahih,lakukan sesuatu or bertindaklah mengikut maklumat yang kita dapat,barulah ia kelihatan betul or macho untuk kita memperjuangkan sesuatu.Jangan jadikan kerja2 Islam ni macam kerja partime,waktu lapang n boring2 baru nak turun bkerja Islam,tengah dok sedih2,hilang mood,result exam x bagus,kena marah,nangis2 time tu x rasa plak nak buat kerja Islam.Istiqamah kena ada...nasihat2 ni semua adalah ketepek kepada muka saya,nasib baik hanya ketepek secara ilusi kalo tidak mmg nampak dah berbirat2 kat muka ni.huh!!pedih hati mendegar pengisian berbetuk satu tusukan padu pada hati.Saya suka menyelitkan cerita,kalau kita rasamcm bagus or tengah rasa tak bagus or down,better kita bca Al-Quran dengan tafsir or dengar ceramah2 yang kaw2 dari ustaz or ustazah kat majlis2 Ilmu ataupun saya cadangkan tonton cerita Tanyalah Ustaz kat TV9 Dekat dihati PAS dengar tu baru kita akan terasa layak atau tidak untuk kita melakukan or tidak melakukan sesuatu perkara itu atau ayat standardnye bermuhaSABAH or muhaSARAWAK.

That all,Wassalam...doakan saya dapat buat eksperimen Tesis "Daun Kaduk Sebagai Antioksida Dalam Minyak Sawit Olein" dengan jayanya.TAKBIR!!!!!!

2 comments:

prof harizz said...

gd entry..smoga kita thabat dijalanNYA..insyAllah

Siti SArah Ahmad Rusli said...

Insyallah Profesor Dumbledore..