Sunday, June 10, 2012

Kalau sudah tidak ikhlas baik tinggalkan terus..

Sesuatu pekerjaan yang diberikan kepada kita dalam keadaan kalau boleh kita nak tolak sangat, tapi tak tolak sebab nak mudahkan urusan sahabat kita a.k.a kesian. Saya selalu melalui perkara ni, dan tidak berani untuk menolak. Saya rasa ia merupakan satu dugaan kepada saya apabila orang banyak meminta tolong kepada saya dan jika dilihat jika saya menolak sekalipun, saya yakin sahabat2x saya tidak akan berkecil hati jika ada penerangan yang jujur dari hati ini. Tatkala mendapat satu pekerjaan guru ganti sementara sahaja dan itu ada  seakan2x mendapat satu beban tugas seakan2x menyiapkan 10 jurnal. Benda yang saya tak berapa hebat dan x berapa gemar iaitu tugas mengajar. Allah, jika dengan silibusnya, perlu mengisi rekod perlukan ketelitian yang sangat hebat. Mesti ramai rasa x lah susah mana pun. Hidup bersistem yang diamalkan kurang saya sukai lebih2x lagi jika saya tidak bersistem, anak-anak murid akan merasa bahanaya. Oooh sungguh berat masalah itu. Saya agak berminat sesuatu kerja yang saya buat, saya usahakan dan jika tidak mencapai KPI saya yang dipertanggungjawabkan dan bukanlah orang yang tidak bersalah itu.

Agak pelik pemikiran ini, tapi inilah yang saya rasa tatkala membuat kerja-kerja aktivis suatu ketika dulu. Penat ya sangat penat, keluar tak ikut masa, tido mana yang saya suka, makan apa yang ada dan penat yang memang tak hengat. Sifat main langgar dan kurang bersistem ini memang perlu dikikis sebab ia tidak mengikut peraturan kehidupan yang telah digariskan. Mungkin ada yang boleh menolong, ya maybe...Keikhlasan juga penting bila ingin ke sesuatu tempat dan bukanlah hanya dalam pekerjaan sahaja. Jika rasa berat untuk ke sesuatu majlis atau program kerana risaukan kerja lain yang tak settle, ada yang perlu dibaca sempena exam dan lain, better tinggalkan melainkan kita bijak mencari sifat mujahadah untuk kesana juga. Risau2x sampainya pun tidak, amarah yang mengundang.


Best gile gambar ni sempena Euro 2012..n aceli saya sokong Poland...kenapa Poland? sebab saya tengok dia as a tuan rumah  masa main lawan greece amat bersemangat walaupun mereka bukanlah team yang kuat

4 comments:

nurulsyamila said...

i tot u sokong GERMANY

terkejut ble u mention POLAND.haha

Siti SArah Ahmad Rusli said...

i suka team yg tak berapa ternama main..sbb wlupun mereka tidaklah sejuara team2x popular n hot tap ksungguhan dlm kezuhudan mereka terserlah..

Siti SArah Ahmad Rusli said...

n baru faham knp keluar Jerman dr fikiran u..hahaha,terbaik punye hint ^_^

nurulsyamila said...

Ibrahim Afellay..