Wednesday, June 27, 2012

Situasi yang kian berubah

Assalamualaikum..

Syukur kepada Allah kita masih lagi bernyawa dan mempunyai masa untuk memperbaiki amalan dan bertaubat dengan dosa yang telah dilakukan.Lagi tambah manisnya bila pengumuman mengenai kemenangan Ikhwanul Muslimin di Mesir.Ketika mengikuti perkembangan revolusi rakyat Mesir terasa mereka sangat dizalimi dan kandang-kandang saya jadi lupa bahawa Allah akan menolong mereka bila melihat kekjaman tentera Husni Mubarak merobek nywa-nyawa pejuang yang tidak bersalah.Allah..rasa bersalah bila kadang-kadang rasa tak tahu cara ingin dibuat bagi menumbangkan pemerintahan zalim.Tapi itulah, jika hati rasa lain teruslah berjumpa orang alim mendengar kata-kata nasihat dan ceramah motivasi bagi meningkatan lagi tahap keimanan kita kepada Allah dan perlu yakin bahawa pertolongan Allah itu pasti akan tiba.Situasi kemenagan yang ditunggu-tunggu oleh semua pecinta keadilan.Saya yakin kerajaan yang baru ini akan membuat apa sahaja yang memberi kebaikan dan keadilan kepada rakyatnya.

Perubahan situasi juga berlaku pada saya bilamana ditawarkan berkerja sebagai guru di sebuah sekolah rendah. Saya hanya tahan sehari sahaja bilamana saya rasa nak pitam bila mengajar budak-budak tu. Saya  rasa mahu sangat berhenti disekolah itu dan berusaha mencari kerja lain tapi tidak dipanggil-panggil walaupun memohon untuk jawatan kerja di tol berdekatan dengan highway rumah saya. Ingin dilihat bekerja dan tidak duduk sahaja kerana malu dengan parents yang sentiasa menghulurkan duit kepada anaknya ini. Dah 23 tahun tapi masih menerima duit dari mak ayah, walaupun mereka mampu je tapi saya malu.fuyyoo!! tercabar keayuan.Tapi, ditakdirkan Allah k.zan sekali lagi call saya kot2x ada yang nak menggantikan saya, dan terkeluarlah ayat "sarah, je ye mengajar lagi"..susah lah nak cari orang rushing-rushing"..maka, saya yang lembut hati dan mudah dipujuk ni (lagi-lagi dipujuk jurujual) mula ke arah seolah-olah mahu kembali mengajar di sana. Dengan nasihat dan bimbingan dari k.zan, k.mell yang pernah mengajar 7 bulan dahulu menaikkan semanagat saya untuk bertahan disekolah itu. At least mencari pengalaman dan mendidik diri bersabar dengan budak-budak yang secara kenyataannya saya tak suka budak-budak yang tak matang sebab adik-adik saya sumenye matang-matang dan mudah mendengar kata.Huhuhu..budak2x Bangi ni, budak2x bandar dan pernah merasa mengajar keluarga yang keEnglishan sedikit.Saya ni orang kampung biasa2x, manalah nak biasa dengan situasi penuh kemodenan ini.fuyyoo!!

Tapi Alhamdulillah, dengan tunjuk ajar dan cara-cara menarik diajar saya mula dapat mengatasi rasa nak pitam yang mula-mula dulu. Rasanya mungkin saya terlalu gementar berhadapan dengan anak-anak ini yang menjadi satu beban amanah yang terasa begitu berat dibahu saya.Mungkin terbiasa dengan ayat mentarbiyyah dan bukanya sekadar mengajar dan kali ini adalah anak-anak yang baru darjah satu.Besar juga perngorbanan guru-guru sekolah agama saya dahulu dimana permulaan membaca Al-Quran, mengenali sirah-sirah nabi dan disanalah saya dididik dan jika fikir-fikir balik banyak lagi ingatan dari mereka yang saya ingat.I love u ustazah-ustazah terutamnaya ustazah ketika saya darjah enam yang memeluk saya begitu erat bila saya ada menziarahi beliau ketika kematian suaminya. Tergamam saya dan kawan-kawan lain dan terasa best rasa disayangi ustazah itu kerana dalam kelas serius habis ^ _^.

Wassalam......




No comments: